Saturday 24 September 2011

~KawAsaN pinGgiR banDaR~

salam...
ok da start kne ckp pasal kawasan pinggir bandar ye kwn2 ku..tp lau nk ckp pasl bnde lain boleh jugak.tp untuk entri nie kne ckp pasal RURAL atau pun KAWASAN PINGGIR BANDAR..
ok sebagaimana umum ketahui, kawasan pinggir bandar ini merupakan kawasan yang terletak hampir ataupun dekat dengan kawasan bandar.. dahulunya kawasan pinggir bndar ini merupakan kawasan yang kedudukannya jauh dari kawasan bandar. namun akibat kepesatan pembangunan yang berlaku menyebabkan kawasan ini semakin hanpir dengan kawasan bandar..kebiasaannya kawasan luar bandar ini mempunyai kepadatan penduduk yang rendah berbanding kawasan bandar,.selain itu guna tanah di kawasan luar bandar ini lebih kepada pertanian dan juga penternakan...ini menyebabkan kurang berlakunya pembangunan dikawasan luar bandar..
salah satu jenis pekerjaan yang biasanya dilakukan oleh penduduk kawasan pinggir bandar
nie slh satu type rumah yang biasa ad kt kawasan tu..tp skrg nie smue da maju da..xde nye nk pkai rumah2 kayu da..smue da wt uma batu da..jarang da nmpk yg semua uma fully gne kayu..kalau ad pn separuh2 la..

bagi ak la,duduk kt kawasan pinggir bandar nie best ape..sbb byk manfaat yang kawasan ini dapat bile berlakunya rebakan bandar tu.. antaranya ialah blh dapat segala keperluan dengan cepat,mudah dan juga pelbagai pilihan.. ini kerana kedudukan die yang sangat atau hampir dengan kawasan bandar. ia jugak dapat memudahkan urusan-urusan penduduk kerana kedudukannya..selain itu kemudahan asas seperti hospital utama, sekolah mahupun universiti juga dapat dinikmati oleh mereka...TAPI kn..walaupun mereka2 ini dapat menikmati manfaat dari keadaan ini,keadaan sebaliknya juga tetap berlaku..antaranya ialah peningkatan kadar jenayah yang berlaku dan juga berlakunya masalah sosial..selain itu gak..identiti kawasan tu juga semakin terhakis.slh satu nya ialah keadaan rumah itu..kebanyakkan rumah2 papan aka dirobohkn dan digantikan dengan rumah2 batu yang trsergam indah..ini lebih mnunjukkan ciri perbandaran daripada ciri2 kampung2..

ok akhirnya pada pendapat ak,ak lebih suka kawasan kampung,.even skrg nie ak duduk bandar kan..hopefully when ak da ad kerjaya sendiri,duit sendiri nak gak ad rumah kt kawasan kampung..sebabnya kawasan kampung lebih best kehidupannya,keadaan sekelilingnya dan amat menenangkan...

lastly..iI LOVE KAMPUNG..

1 comment:

  1. sye stju dgn kamu sue..
    tnggl kat kg lbh mnrk berbnding kat bandr...udre yg nyamn,bunyi bisng kdraan pun kurng..xtension duk kat kg..hehehe..meh la try duk kg hlmn sye...

    ReplyDelete